A magyar turizmus megújulási folyamatának része, hogy a hazai szálláshelyek azonos rendszerben, egyforma szempontok alapján kerüljenek minősítésre. Azaz ugyanazt a szolgáltatást kapjuk, ha azonos kategóriájú szálláshelyet választunk Borsod megyében vagy a központi régióban. A rendszer működéséről és a kritériumokról hallhattak előadást azok, akik elfogadták a meghívást a Felső-Homokhátság Vidékfejlesztési Egyesület rendezvényére, ahol dr. Glózik Klára szálláshely auditor tartott előadást. 

 A szállodák és a panziók által már megszerzett védjegyek érvényessége nem változik, a kötelező minősítés bevezetése fokozatosan történik meg 2022. január 1-jétől.

A továbbiakban az újonnan induló kereskedelmi- és a magánszálláshelyek, egyéb szálláshelyek működésének előfeltétele lesz a nemzeti szálláshely-minősítési rendszerben meghatározott minőségi fokozatnak való megfelelés, azaz az adott szálláshely minőségi fokozatának ellenőrzött és igazolt megléte, az 1-5 csillagos rendszerben. Az új rendszer eredményeként a jövőben kizárólag a minősítéssel rendelkező kereskedelmi szálláshelyek, magánszálláshelyek és egyéb szálláshelyek működhetnek a piacon. (A magán- és egyéb szálláshely közötti különbség az, hogy a magánszálláshelyet magánszemély üzemelteti, míg az egyéb szálláshely esetében szervezet vagy egyesület az üzemeltető.)

A szálláshelyeknek különböző kritériumoknak kell megfelelniük. A három legfontosabb terület, amely minden szint esetében kötelező: a tisztaság, a karbantartás és az alváskomfort minősége. Ezen területek egyike sem elhanyagolható, itt minden esetben, minden szállásnak a maximumot kell nyújtania csillagbesorolástól függetlenül.

A magán- és egyéb szálláshelyeknek 2023. január 1-jéig kell regisztrálniuk a https://szallashelyminosites.hu/ oldalon. 

A regisztráció után következik az önértékelés, amely során a szálláshely tulajdonosa saját maga értékeli a szálláshelyét a különböző szempontok alapján. Az önértékelést a vonatkozó rendszerüzenet kézhezvételétől számított 45 munkanapon belül köteles elvégezni a szálláshely. Az önértékelés lezárása után - már működő szálláshely esetében - 120 munkanapon belül kerül sor a helyszíni ellenőrzésre. Újonnan létesítendő szálláshely esetében az üzemeltető dönti el, hogy mennyi idő alatt végzi el az önértékelést, ettől számított 15 munkanapon belül kerül sor a helyszíni ellenőrzésre.

A sikeres értékelés után a szálláshely megkapja a tanúsítványt, a táblát és a matricát a csillagbesorolásáról. A minősítések felülvizsgálatára szálláshelytípustól függetlenül 3 évenként kerül sor.